Yleinen

Fighter..?

06.05.2014, casademurmeli

Hyvää tiistaita kaikille 🙂

Jostain syystä tämä blogi ei antanut mun tänään ladata ollenkaan kuvia joten mennään sitten pelkällä tekstillä 🙂

Alkuviikko ja vappu oli melkoisen antoisa projektin osalta ja paljon ehti taas tapahtua muutamassa päivässä.

Lauantaina kävin Eurobikerissa ostoksilla (kiitos aivan loistavasta palvelusta Eurobikerin Samille sekä nuorelle sällille joka vastaili mun typeriin kysymyksiin ja jonka nimee en tajunnu kysyy!) ja mukaan jäi uudet takavilkut johtosarjoineen sekä Falcon ajokengät. Nyt joku ajattelee että ”kylläpä on kengät ostettu aikasessa vaiheessa kun pyöräkin on vielä atomeina” mutta kenkien hankintaan on myös syy..

Kenkien pohjaan asennetaan jalkatappilukkojen vastakappaleet ja sen teen heti kun lukolliset jalkatapit on asennettu paikoilleen. Jalkojen paikallaan pysyminen on jo ensimmäisissäkin testiajoissa omasta mielestäni aika tärkee juttu. Lisäksi tuo jalkojen ”pulttaaminen” jalkatappeihin tuo myös oman pienen vivahteensa ajoturvallisuuteen (hyvällä ja huonollakin tavalla) ja projektin aikana joudunkin opettelemaan myös kaatumaan pyörällä nollavauhdeista.

Tuolloin tuo jalkojen irti saaminen lukoista tulee merkittäväksi asiaksi ja sen vuoksi heti alusta asti pyritään testaamaan myös hyvä ja ennenkaikkea turvallinen tapa kiinnittää jalat ajon ajaksi jalkatappeihin. Moni on ehdottanut astinlautaa, jossa on kengän kärjelle oma paikkansa ja jalat pysyisivät paikoillaan, no niinhän se menis, jos haluais apuvälineeltä näyttävän invamopon.. Mä en ole koskaan hirveemmin välittänyt invaliditeettini korostamisesta näkyvillä apuvälineillä ja tässäkin projektissa koitan saada kaiken tarvittavan pyörään toteutettua niin ettei äkkiseltään päällepäin kukaan huomaa että pyörässä edes on apuvälineitä. Plus että suurin osa apuvälineistä (autoihin, koteihin jne) on yksinkertaisesti kamalia ja rumia vaikka helpottavatkin elämää. 

Vappuna kävin tosiaan strippaamassa pyörästä kaiken ylimääräisen pois ja eilen illalla päräytin taas tallille, tällä kertaa apujoukkojen J&J kanssa, ja tehtiin vielä viimeisiä purkuja ennen uusien osien asennusta. Jotenkin siinä sitten kävi niin että pyörä päätti saada muutenkin vähän uutta lookia. Keulaa laskettiin alemmas pari senttiä, mittaristo lähti mäkeen ja mutenkin kaikkea ”ylimääräistä” napattiin pois, kuten matkustajan jalkatapit ja keulakatteen kehikko. Sanotte mitä sanotte nii siitä tuleekin fighter 😉 Tänään on tilattu Storm Motorista uusi mittaristo (Koso), etuvalo (LSL), takavalo ja uudet jarrupalat kuluneiden tilalle.

Fighteriksi muuttamisessa on ulkonäön lisäksi muitakin syitä. Keulaa laskemalla ajoasento saatiin hieman pystymmäksi ja koska myös takapäätä pudotetaan hieman niin koko pyörä tulee luonnollisesti alemmas. Niinpä mulla on sitten paaaaaljon helpompi kammeta itseni kyytiinkin ja saada vieläpä tuolikin mukaan. Ekan kerran kun kyytiin kiipesin pyörän ostopäivänä niin olihan se niinkuin olis hylje heitetty kuivalle maalle kiipeään riippukeinuun.. heheh..

Alkuperäinen mittaristo sai lähteä jolloin saatiin myös keulakatteen/lampun kehikko pois ja pyörän lookia hieman lyhkäsemmäksi. J nro.2 koitti puhua mua ympäri vaihtamaan myös ohjaustangon crossimalliseksi mutta ainakin vielä mennään ihan alkuperäisellä. 🙂

Myös keskiseisontatuki ja sivuseisontatuki otettiin pois, jotta apupyörille tulee tilaa. Lineaarimoottorin paikka on mitattu ja se laitetaan lähipäivinä tilaukseen samoin kuin apupyörille suunniteltava runko. Osien tilaaminen on junnannut osaltaa paikoillaan sen vuoksi että muutokset ovat monella tapaa kytköksissä toisiinsa ja ennen kuin kaikki työvälineet osien suunnitteluun on saatu niin ei oikein voi mitään stock osia tilailla. Toivon mukaan saan koneen ja suunnitteluohjelmiston tällä viikolla ja pääsen piirtämään uupuvia osia. Arvatkaapas vaan tuntuuko päivät pitkiltä kun joutuu odottamaan? 😀

Viikonloppu oli muullakin tavalla todella antoisa. Kävikin niin että brittien luotsaama Translogic ei ole syystä tietämättömästä vieläkään vahvistanut powershifter tilaustani eikä veloittanut tilaussummaa ja ehdin jo asiasta huolestua, kunnes RR kisapiireistä paikalle saapui ritari, uljaalla ratsullaan. Tämä, ehkäpä maailman sydämmellisin ihminen käytti omia yhteyksiään ja järjesti minulle Bola Race yrityksen tuen ja sitä kautta briteistä kaipaamani nappivaihteiston. Suuri kiitos siis te uskomattoman hienot tyypit, Jani V ja Bola Racen Juha! 🙂 Hienoa tehdä yhteistyötä!

Myös Mikkelin suunnalta kuului kummia kun vanha tuttavani otti yhteyttä takarenkaan puitteissa. Sekin asia hoitui ilman sen enempiä mutkia joten suuret kiitokset myös Virpille! 🙂 Voitte kaikki mukana olleet ja mukaan vielä tulevat olla varmoja että mä tulen teitä kaikkia vielä muistamaan jotenkin. Teistä on jo nyt ollut uskomaton apu ja tuki. Sellaista ei voi kuitata pelkällä kiitoksella 🙂

Kotipaikkakuntanikin osoitti elonmerkkejä ja YLE perämeren toimittaja Jari Vesa soittikin ja pyysi radiohaastattelua. Tiistaina klo 8:30 olikin sitten suora puhelinyhteys YLEN toimitukseen. Luultavammin tuo löytyy jostain intersnetin syövereistä podcastina. Häätyy se tänne kaivaa linkiksi. Radiohaastattelu poiki lisää julkisuutta ja YLE tekee myös nettijutun projektista. Lisään siitäkin linkin tänne kunhan sen itsekin sieltä bongaan.

Lisäsin myös projektin facebookiin, omalle sivulleen. Sivu löytyy nimellä Wheels on wheels ja siellä julkaisen hieman nopeammalla tahdilla kuvia matkan varrelta. Blogin päivittäminen on hieman nihkeää ja varsinkin kuvien lisääminen. Lisäksi facebook-sivun kautta minuun saa parhaiten myös yhteyden. Joten sinne siis myös seuraamaan 🙂

Eilen, maanantaina, sain todella erityisen puhelinsoiton Moottoriliitosta. He haluavat olla mukana projektissa ja siinä sitten puhelun aikana kertoivat haluavansa mut myös kilpaileen RR eli Road Racing sarjaan! KUI SIISTIÄ!! 🙂 Elikkäs kunhan projekti on valmis ja homma toimii niin sitten katellaan valmennus ja kisahommiakin tosissaan. Tuon puhelun jälkeen oli kyl niii uskomaton fiilis. Ja kyllä, minähän aion kisaamaan lähtee! Miks ei..? eiks ne rajat oo tehty rikottaviksi? 😉

Lisäksi.. Koska tässä projektissa on jo nyt mukana paljon porukkaa ja sosiaalisessa mediassa saamani tuki on ollut huikeaa, olenkin miettinyt joskos projektin valmistuttua järkkäisin meetingin. Sinne saisi tulla kaikki projektia seuranneet ja siitä kiinnostuneet. Olisi enemmän kuin hienoa paiskata kättä tyyppien kanssa, jotka jakaa mun blogin linkkiä, esitelleet mulle tuttujaan joista voisi olla hyötyä projektissa ja ovat aidosti kiinnostuneita miten tää projekti etenee 🙂 Mitäs mieltä ootte? olisko siinä ideaa? 🙂


9 vastausta

  1. casademurmeli sanoo:

    Juurikin sellaista olen funtsinut.. Pyöräilyyn soveltuvat kiinnikkeet vaan ovat liian hepposet niin niille täytyy tehdä vahvemmasta matskusta kunnon adapteri 🙂

  2. lukija sanoo:

    Miten olisivat sellaiset kiinnikkeet joita käytetään kilpapyöräilyssä pitämään jalka(kenkä) ja polkimet yhdessä?

    Luulisi niiden ainakin toimivan paremmin kuin itse värkätyt vempeleet?

  3. Tumppi sanoo:

    Tervehdys! Olet alkanut tekemään sitä mitä minä olen haaveillut jo pitempään 🙂 Mulla meni vasen jalka ja jalasta hermonippu kun rattijuoppo ajoi moottoripyörän kylkeen 2009. Tämmöstä oon suunnitellu, ainakin vasemmalle puolelle pitäisi saada tuommoinen ”apupyörä” ja nuita nappisiftereitäkin olen briteistä katellut tilattavaksi. Ehkä vielä jonain päivänä 🙂

    Hieno projekti kaikenkaikkiaan, seuraan mielenkiinnolla ja opiskelen.

  4. casademurmeli sanoo:

    Juu näin on tarkoitus tehdäkin 🙂

  5. casademurmeli sanoo:

    No kappas vain.. Enpäs ollut itsekään huomannut..

    http://www.facebook.com/wheelsonwheelsproject

  6. Mari sanoo:

    Missä facessa blogisi on?

  7. Mattson sanoo:

    Jos kerta faitteri tehdään niin kehottaisin perehtymään aiheeseen ”crash cage” eli ns. stunttiraudat. jos ja kun pyörä jossain vaiheessa käy kupeellaan ei lienisi haitaksi olla pikkasen metalliputkea välissä suojelemassa oletettavasti kalliita osia.

    Älähän unohda meitä kummajaisia joilta ei tuota feisbuuk tiliä löydy (eikä tule!)

  8. Jagader sanoo:

    Millä nimellä Blogisi on facebookissa, koska wheels on wheels nimellä on joku muu 🙁
    Haluaisin seurata miten projektisi etenee 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *